Międzynarodowego Projekt Edukacyjny pt. Czytam z klasą lekturki spod chmurki
Klasa 1a w tym roku szkolnym bierze udział w IV edycji Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego pt. Czytam z klasą lekturki spod chmurki. Tegoroczna edycja pod kryptonimem Podróżowanie przez czytanie idealnie wplata się w kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023. Projekt już od 3 lat wspiera rozwój czytelnictwa wśród dzieci szkół podstawowych. Realizacja projektu jest świetną zabawą, podczas której uczniowie pogłębiają wiedzę na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji.
Dotychczas zrealizowaliśmy pierwszy moduł projektu pt. Podróże po Polsce. Nauczyciel przeczytał uczniom lekturę pt. Pilot i ja, której autorem jest Adam Bahdaj. Następnie uczniowie z pomocą nauczyciela uzupełnili i ozdobili wydrukowane wcześniej lekturniki. Wykonali również zadanie, polegające na włożeniu do pudełka różnych przedmiotów kojarzących się z przeczytaną lekturą. Każde dziecko otrzymało pamiątkowe wąsy pilota. W klasie utworzono także gazetkę tematyczną, na której przedstawiono bohaterkę całego projektu, uśmiechniętą chmurkę Tosię.
Puk, puk. Kto tam? Depresja.Biblioterapia- kojąca moc książki.
Projekt ma na celu przeciwdziałanie pojawiającym się coraz częściej stanom depresyjnym u młodzieży, poprzez oddziaływanie już na najmłodszych uczniów. Głównym założeniem projektu jest wyposażenie najmłodszych w umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami, pokonywania trudności, radzenia sobie z sytuacjami traumatycznymi. Wszystko to za sprawą zajęć biblioterapeutycznych. Wykorzystując celowo dobrane teksty literackie o walorach terapeutycznych pozwalamy najmłodszym utożsamić się z bohaterem, który być może tak jak oni, nie radzi sobie z nieśmiałością, nie potrafi budować właściwych relacji rówieśniczych, nie potrafi panować nad swoją złością, a może odczuwa lęk. Utwór literacki jest każdorazowo kanwą do pracy nad daną sytuacją czy problemem, a w efekcie uczniowie uświadamiają sobie, że zawsze jest wyjście z danej sytuacji. Ponadto udział w projekcie pozwoli stworzyć małe magiczne miejsce w szkole, w którym uczniowie będą mogli znaleźć ukojenie dla duszy, ale o tym wkrótce...
Niech to będzie mała, miła niespodzianka 😊
Projekt autorstwa Katarzyny Andreyki-Wilk, który został doceniony przez Kapitułę Konkursową w ogólnopolskim konkursie Projektanci Edukacji.
Moi Przyjaciele z Literkowa
Moi Przyjaciele z Literkowa-
Program nauki ortografii, którego założeniem jest wyposażenie dzieci
w wiadomości i umiejętności z zakresu ortografii
poprzez zastosowanie różnorodnych form teatralnych.
Stwarza on również odbiorcom okazję do rozwoju zarówno osobowościowego,
jak i intelektualnego.
Realizacja: p. Katarzyna Andreyka-Wik
Ekoeksperymentarium
Ekoeksperymentarium- Projekt ekologiczny, który uczy i rozwija
dobre profilaktyki ekologiczne u dzieci.
Pokazuje jak świadomie robić zakupy, sprzątać czy oszczędzać wodę
- wszystko w przystępnej formie gry odzwierciedlającej codzienne czynności.
Realizacja: p. Katarzyna Andreyka-Wik
ABC Empatii
ABC Empatii, to projekt Czepczyński Family Foundation,
który ma na celu likwidację barier i stereotypów związanych z osobami niepełnosprawnymi,
a także zmianę myślenia i negatywnych postaw.
Głównym celem projektu jest poprzez edukację najmłodszych
prowadzić do społecznego zrozumienia i przejawiania empatii
w stosunku do ludzi z niepełnosprawnościami, a także do ich aktywizacji.
Realizacja: p. Katarzyna Andreyka-Wik
Co mały Jaś musi wiedzieć, aby duży Jan właściwie szacował pieniądze?
Motywacją do wprowadzenia innowacji jest potrzeba rozwijania u dzieci umiejętności dostrzegania własnego potencjału, przełamywania barier strachu czy niepewności. Chęć stworzenia sytuacji podczas której uczniowie przekonają się w jakiej roli czują się najlepiej,
jakie są ich predyspozycje. Czy odpowiada im rola osoby decydującej/dominującej czy jednak bezpieczniej czują się jako wykonawcy czyjegoś planu.
Cele:
* Wzbudzenie u ucznia zainteresowania otaczającym go światem,
* Rozbudzenie postaw przedsiębiorczych,
* Kształtowanie umiejętność tworzenia relacji, współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach,
* Kształtowanie nawyku racjonalnego gospodarowania pieniędzmi.
Innowacja pedagogiczna, autorem której jest Katarzyna Smolka, realizowany wraz z uczniami klasy 2a.
Uniwersytet Dzieci. Matematyka. Kto w pracy liczy, mierzy i waży?
Realizowany od października 2022r. do czerwca 2023r.
Motywacją do realizacji projektu było rozwijanie potencjału twórczego
i intelektualnego dzieci, aby korzystając w pełni ze swoich talentów,
wiedzy i możliwości, rozumiały otaczający je świat i potrafiły w nim działać.
Cele:
* Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki.
* Wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności,
które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat.
Projekt edukacyjny realizowany jest przez Katarzynę Smolkę wraz z uczniami klasy 2a.
Mikołów moje miasto, moja historia
Realizacja: od października 2022r. do czerwca 2023r.
Głównym założeniem projektu jest rozwijanie u uczniów
poczucia przynależności lokalnej w kontekście kulturowym oraz historycznym.
Przenoszenie treści kulturowych i historycznych
z pokolenia na pokolenie stanowi podstawę zakorzenienia w przyszłości.
Ważnym elementem projektu jest nabywanie i poszerzanie wiedzy
o dawnych dziejach Mikołowa mających wpływ na dzisiejsze ukształtowanie się i kulturę miasta.
Projekt własny realizowany jest przez Katarzynę Smolkę wraz z uczniami klasy 2a,
przy współpracy Mikołowskiego Towarzystwa Historycznego.
W świecie Montessori
Organizatorkami III edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego W świecie Montessori są: AnitaSopala, Agata Spyrka, Joanna Bochenek z Niepublicznego Przedszkola Pod Kasztanami w Zbylitowskiej Górze oraz strona na FB: Nauczycielka Montessori.
CEL:
- promocja pracy wg koncepcji Marii Montessori;
- wprowadzenie elementów pedagogiki Marii
Montessori w placówkach niemontessoriańskich
CZAS TRWANIA: Projekt trwa od 1 października 2022 do 30 maja 2023.
FORMUŁA PROJEKTU:
- 8 miesięcy i 8 montessoriańskich tematów do poruszenia i zrealizowania; każdy temat zawiera propozycje realizacji
Prowadząca:p. Anna Janasik
Międzynarodowy projekt edukacyjny Kreatywne prace plastyczne - III edycja
na rok szkolny 2022/23.
Projekt jest realizowany od drugiego półrocza w grupie Bystrzaków jest to grupa 3/4-latków.
Organizatorką i pomysłodawczynią projektu jest autorka bloga plastycznego - Kreatywne Prace Plastyczne.
1. Cele główne:
* Zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia sztuki, wyzwalanie ekspresji twórczej i
wspieranie harmonijnego rozwoju oraz kreatywności uczestników poprzez działania
plastyczne.
* Arteterapia rozwojowa dla dzieci oraz profilaktyka zdrowia psychicznego.
* Inicjowanie i promowanie twórczości plastycznej we współpracy z
nauczycielami/pedagogami/terapeutami prowadzącymi projekt.
2. Cele szczegółowe:
* Prowadzenie twórczych działań plastycznych wspierających rozwój, a szczególnie
motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, integracji sensorycznej, spostrzegania,
pamięci, uwagi i mowy.
* Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
* Rozwijanie samodzielności, wzmacnianie poczucia sprawczości i wiary we własne
możliwości.
* Kształtowanie postaw proekologicznych poprzez recykling plastyczny oraz wykluczenie
materiałów zawierających plastik.
* Współpraca nauczycieli - wymiana doświadczeń i dobrych praktyk
Każdy nauczyciel wykonuje z dziećmi minimum 9 zadań poznając tym samym różne techniki plastyczne
Projekt trwa do maja 2023r.
Prowadząca:. p. Anna Janasik
Drużyna SIR PET-ERA
Jest to program ekologiczny, którego celem jest zwiększanie świadomości dotyczącej segregacji odpadów 🗑 🗑 🗑, zwłaszcza z tworzyw sztucznych.
Realizacja: Wanda Ziaja, Marek Pokuta, Klaudia Mika, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
Uczestnicy projektu: uczniowie edukacji wczesnoszkolnej, klasy starsze: 4b, 4c, 6b, 8a
Terapia ręki dla każdego

Ogólnopolski Projekt edukacyjny Terapia ręki dla każdego.
Projekt zawiera kluczowe obszary wspomagania w dążeniu do precyzji motoryki małej:
1. Sprawność fizyczna 🤾
2. Równowaga
3. Napięcie mięśniowe
4. Funkcje wzrokowe 👀
5. Koordynacja wzrokowo-ruchowa
6. Zmysł dotyku
7. Manipulacja
8. Dysocjacja Palców i opozycja kciuka 🖖
9. Zabawy grafomotoryczne.
Uczestnicy: grupa przedszkolna -Pytalscy
Realizacja: p.Agata Szerszeń
Ogólnopolski Program Uczymy Dzieci Programować
Program ten ma na celu propagowanie nauki programowania wśród dzieci. Podczas zajęć z kodowania uczniowie uczestniczą w zabawach i zadaniach rozwijających logiczne, algorytmiczne myślenie 💡, uczą się zadaniowego podejścia do stawianych problemów 📟, szukania różnych rozwiązań, analizowania ich i wybierania tych najbardziej optymalnych. Wprowadzenie nauki programowania 💻daje dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości, odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat 📠.
Celem programu jest propagowanie nauki programowania wśród dzieci, a także rozwijanie logicznego, algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów szukanie różnych rozwiązań, analizowanie ich i wybieranie tych najbardziej optymalnych.
Realizacja: p. Wanda Ziaja
Uczestnicy projektu: uczniowie uczęszczający do świetlicy szkolnej.
Przyjaciele Zippiego
Jest to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u dzieci. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi.
W trakcie spotkań dzieci uczą się:
- jak rozpoznawać własne uczucia i jak o nich rozmawiać 👫
- jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźń, 💏
- jak rozwiązywać konflikty,
- jak zachowywać się w nowych sytuacjach,
- jak radzić sobie z trudnościami 🙋
Realizacja: p. Wanda Ziaja, p. Agnieszka Rzepka
Uczestnicy projektu: klasa 1a, 1c